Vi bliver vist nødt til at have lidt teknisk bistand i den her sag, tænkte jeg, da jeg sad med en noget kompliceret skadesanmeldelse i det forsikringsselskab, hvor jeg arbejder. Skadesanmeldelsen gik ud på, at en lastbil, som er forsikret hos os, var væltet i grøften, og dens last af nye vinduer til et større byggeri var blevet totalt ødelagt. Gad vide, om det var vinduer via Spar Vinduer?
Min tanke om teknisk bistand gik på, at jeg ville sikre mig, at det transportfirma, som er forsikret hos os, ikke havde overdrevet med hensyn til værdien af de ødelagte vinduer. Derfor bad jeg en syns- og skønsmand om at kigge nærmere på lasten og vurdere, om vores forsikringstager havde været ærlig med hensyn til værdifastsættelsen. Selv er jeg ikke kapabel til at vurdere, om der er tale om gedigne og dyre eller bare nogle billige vinduer i den last. Og jeg tror, jeg måske skal have specialisten i transportjura – Jesper Windahl – med på banen her…
Nu har jeg modtaget en rapport fra syns- og skønsmanden, og han fastslår i rapporten, at de ødelagte vinduer er af et gængs mærke, så det er ganske nemt at kontrollere priserne på dem. Han havde selv målt vinduerne op og fundet frem til producentens priser, som nok ligger i den lidt høje ende, skrev han i rapporten.
Vinduerne var forsynet med højisolerende termoruder, der jo heller havde gjort dem billigere, så alt i alt pegede min syns- og skønsmand på, at vores forsikringstager efter alt at dømme havde opgivet den rigtige pris på de ødelagte vinduer.
Det måtte jeg sådan set bare tage til efterretning og lukke sagen ved at sørge for udbetaling af den erstatning, som vores forsikringstager havde krav på. Sammen med skaderne på selve lastbilen løb det op i en temmelig stor erstatning, men det var der jo ikke noget at gøre ved.
Den syns- og skønsmand, jeg havde valgt til at hjælpe os, er en tømrermester, som jeg kender lidt i forvejen, og da jeg har stor respekt for både hans ekspertise og hans hæderlighed, var det oplagt at bruge ham til opgaven.
Mit kendskab til ham stammer fra sidste år, da jeg selv gjorde brug af ham i forbindelse med, at jeg skulle have en ny terrassedør i mit eget hus. Jeg var noget i tvivl om, hvilken type dør, jeg skulle vælge, men tømrermesteren viste sig at være en rigtig god rådgiver, så vi sammen fandt en løsning, der både var æstetisk og funktionsmæssigt helt i top.
Jeg kan huske, at jeg dengang tænkte på, om han nu havde solgt mig en lidt vel dyr terrassedør for selv at tjene mest muligt på opgaven, der selvfølgelig ikke var særligt omfangsrig, hvad arbejdsindsatsen angår. Men det var ikke tilfældet, for da han sendte mig regningen på den nye dør og monteringen af den, vedlagde han fakturaen fra producenten af døren som bilag. På den måde kunne jeg konstatere, at tømrermesteren udelukkende havde tjent noget på arbejdet men ikke på selve døren.
Hos mig afføder den slags respekt, og jeg tænkte ved mig selv, at næste gang jeg skulle have udført noget tømrerarbejde, skulle han helt sikkert have opgaven.