De fleste af os har nok en tilbøjelighed til at drage et lettelsens sku, når vi afslutter en uddannelse. Vi er tilbøjelige til at tro, at nu er det slut med uddannelse, og nu skal vi bare ud i erhvervslivet og bruge vores opnåede færdigheder til at tjene penge.
Sådan følte jeg det selv, da jeg for et halvt års tid siden blev færdig med min handelsuddannelse. Og da jeg samtidig havde fået et job, som jeg roligt kan betegne som et drømmejob for mig, syntes jeg næsten, at jeg kunne gå på vandet.
Jeg havde fået ansættelse som sælger i byens største bilfirma, og da biler har haft min store interesse siden drengeårene, glædede jeg mig til at kaste mig ud i arbejdet som sælger, og jeg var overbevist om, at jeg hurtigt ville opnå stjernestatus.
Men firmaets direktør startede med at fortælle mig, at selv om jeg havde bestået min handelseksamen med flotte karakterer, var det jo ikke ensbetydende med, at jeg egnede mig til jobbet som bilsælger. Men han ville i hvert fald gøre en indsats for at klæde mig på til opgaven, og indsatsen skulle i første omgang bestå af et kursusforløb, som han med held havde sendt andre sælgere på.
Det er jo godt, at du på forhånd ved en masse om biler, men hvis kunden skal følte sig overbevist om, at netop den eller den bil er den rigtige for ham eller hende, skal din viden formidles på den rigtige måde, sagde chefen til mig.
Derfor skal du lære noget om præsentationsteknik, for det er ikke ligegyldigt, hvordan man fortæller kunden om en bils fortræffeligheder. Det skal gøres sådan, at kunden virkelig føler sig overbevist om, at det, du fortæller, er den skinbarlige sandhed.
Jeg indrømmede i mit stille sind, at chefen selvfølgelig havde ret, og det var faktisk ikke den side af tilværelsen, vi havde lært så meget om på handelsskolen.
Chefen fortsatte med, at jeg også skulle lære noget om forhandlingsteknik. Der er selvfølgelig ikke så meget at forhandle om, når man skal sælge en ny bil, for den koster jo det, den koster. Men langt de fleste kunder kommer jo med en brugt bil, som de vil give i bytte, og så er det vigtigt, at man kan overbevise kunden om, at den pris, man sætter på den brugte bil, er den absolut bedst opnåelige for kunden.
Og så kom jeg på et to uger langt kursus sammen med en kollega fra vores firma samt fire unge sælgere fra andre bilforretninger. Kurset omfattede også noget om personlig planlægning og stresshåndtering, og det var faktisk den del af kurset, jeg syntes, at jeg fik mest ud af.
Allerede nu få måneder efter kan jeg konstatere, at jeg har haft meget gavn af det to uger lange kursus. Jeg føler mig mere sikker på mig selv, når jeg møder en ny kunde, for jeg har fået nogle velegnede redskaber i form af min viden om præsentationsteknik, så jeg aldrig mere føler mig usikker på, hvordan den enkelte kunde skal tackles.